Power of Water
The Power of Water, 2023,beeld, tekst en geluid
Beeld:
Zaiff, Commewijne
Ariane, Saramacca
Romelgio, Marowijne
Rovariella, Coronie
Adity, Nikerij
Tekst:
The Power of Water is een onderzoek onder leiding van Dorothy Blokland naar de gevolgen van de trans-Atlantische slavenhandel in relatie tot de stijgende zeespiegel en klimaatverandering. Foto's gemaakt door kinderen in Suriname tonen de opvallende effecten van klimaatverandering op hun kustgemeenschappen. In Nederland faciliteerde Blokland workshops met gesproken woord, waarbij deelnemers werden uitgenodigd om te reageren op deze krachtige beelden. De uiteindelijke audio (gesproken tekst) is een verzameling van verschillende perspectieven die zowel de gevolgen van klimaatverandering als de persoonlijke ervaringen van de deelnemers weerspiegelen.
Over de kunstenaar
Dorothy Blokland studeerde in 2014 af aan de Toneelacademie in Tilburg. Haar culturele achtergrond als geboren en getogen Surinaamse is van groot belang voor haar. In 2015 bewerkte ze de monoloog De koningin van Paramaribo, er bestaat geen gevallen vrouw naar het boek van de Surinaamse schrijver Clark Accord. Blokland blijft in haar werk nieuwe teksten ontwikkelen op basis van persoonlijke verhalen. Sinds 2017 speelt ze regelmatig samen met Yahmani Blackman. Samen vormden ze het theaterduo Blakman&Blokland, dat te zien was in We Are Going to Talk About Her en Anansi and the New World. Blokland is sinds 2014 actief als spoken word artiest en docent bij Poetry Circle. Geïnspireerd door haar eigen leven vertelt ze verhalen over een trotse zwarte vrouw die haar weg probeert te vinden in een harde wereld. Blokland rondde in 2023 de Master Creative Producer af aan de Das Graduate School - Academie voor Theater en Dans. Met haar organisatie Building Blok ondersteunt ze jonge creatieven met zakelijk en artistiek advies. Blokland is ook artistiek leider van haar stichting Radicale verhalen. De stichting wil mensen verbinden door middel van verhalen. Ze streven ernaar inzichten te verschaffen die mogelijk over het hoofd worden gezien om een open en inclusieve dialoog te bevorderen.
Geluid: stem en oceaangeluiden door Queer Choir Amsterdam, met stem van kinderen uit Masterplan Zuidoost
Dit audiowerk is een gefragmenteerde articulatie van verschillende methodologieën binnen een onderzoek naar culturele uitwisseling tussen Nederlandse en Surinaamse kinderen over klimaatverandering. Het stuk bevat momenten uit workshops georganiseerd door Dorothy Blokland als onderdeel van het Power of Water Project, dat de waarde benadrukt van het geven van zeggenschap aan kinderen in debatten over zeespiegelstijging en klimaatverandering. Informeren en verbinden staan centraal in deze workshops. Toch kan de complexiteit van het onderwerp klimaatverandering dit doel bemoeilijken, waardoor een lineaire uitleg van het project en de weergave van de verhalen moeilijk is. Dit audiowerk probeert het project op een andere manier te verwoorden zonder de verhalen en bijdragers uit te vlakken.
Over de kunstenaar
Joy Brandsma is een Nederlands-Rwandese queer visueel antropoloog, curator en filmmaker. Ze heeft een bachelor in Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie aan de Universiteit van Amsterdam en een master in Culturele Antropologie - Visual Track. Het resultaat van deze master is de film Dancing in Captivity. De film laat dansers zien die 'queering' gebruiken om de heteronormatieve wereld radicaal te bevragen. Momenteel werkt ze aan een documentaireproject genaamd A Thousand Colors. Dit project slaat een brug tussen een jongere en oudere generatie BIPOC queers en probeert materiaal te archiveren van oudere generaties queer people. Brandsma is onderzoeker aan de Academie voor Theater en Dans. Naast onderzoek doen, danst ze graag. Haar favoriete dansstijl is waacking, een clubdans die in de jaren zeventig ontstond in Los Angeles.
-- ENGLISH --
The Power of Water, 2023, images, text, sound
Images:
Zaiff, Commewijne
Ariane, Saramacca
Romelgio, Marowijne
Rovariella, Coronie
Adity, Nikerij
Text:
The Power of Water is an investigation led by Dorothy Blokland that explores the impacts of the trans-Atlantic slave trade in relation to rising sea levels and climate change. Photos taken by children in Suriname depict the striking effects of climate change on their coastal communities. In the Netherlands, Blokland facilitated spoken word workshops, inviting participants to respond to these powerful images. The final audio (spoken word text) is a collection of diverse perspectives reflecting both the impacts of climate change and the personal experiences of the participants.
About the artist
Dorothy Blokland graduated from the Academy of Theater in Tilburg in 2014. Her cultural background as a born and raised Surinamese is of great importance to her. In 2015 she adapted the monologue The queen of Paramaribo, there is no such thing as a fallen woman after the book by the Surinamese writer Clark Accord. Blokland continues to develop new texts based on personal stories in her work. Since 2017, she has regularly performed with Yahmani Blackman. Together, they formed the theatre duo Blakman&Blokland, which appeared in We Are Going to Talk About Her and Anansi and the New World. Blokland has been active as a spoken word artist and teacher at Poetry Circle since 2014. Inspired by her own life, she tells stories about a proud black woman who tries to make her way in a harsh world. Blokland completed the Master Creative Producer at the Das Graduate School – Academy of Theatre and Dance in 2023. With her organisation Building Blok she supports young creative people with business and artistic advice. Blokland is also the artistic director of her Radical stories foundation. The foundation aims to connect people through stories. They strive to provide insights that may be overlooked to promote open and inclusive dialogue.
Sound: voice and ocean sounds by Queer Choir Amsterdam, with voice by kids from Masterplan Zuidoost
This audio piece is a fragmented articulation of different methodologies within research on cultural exchanges between Dutch and Surinamese kids about climate change. The piece echoes moments from workshops organised by Dorothy Blokland as part of the Power of Water Project, which has been highlighting the value of giving children’s agency within debates on sea level rise and climate change. Informing and connecting are central to these workshops. Still, the complexity of the topic of climate change can complicate this aim, making a linear explanation of the project and representation of its stories difficult. This audio piece attempts to articulate the project differently without flattening its narratives and contributors.
About the artist
Joy Brandsma is a Dutch-Rwandese queer visual anthropologist, curator and filmmaker. She has a bachelor's degree in Cultural Anthropology and Development Sociology from the University of Amsterdam and a master’s degree in Cultural Anthropology – Visual Track. The result of this master is the film Dancing in Captivity. It shows dancers that use 'queering' to radically question the heteronormative world. Currently, she is working on a documentary project called A Thousand Colors. This project bridges a gap between a younger and older generation of BIPOC queers and attempts to archive material from older generations of queer people. Brandsma is a researcher at the Academy of Theatre and Dance. Besides researching, she likes to dance. Her preferred dance style is waacking, a club dance that originated in the 1970s in Los Angeles.
Climate Imaginaries at Sea
Dit onderdeel van de kunstroute is het resultaat van Climate Imaginaries at Sea, een samenwerking tussen Visual Methodologies Collective, DAS research, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Gerrit Rietveld Academie en Beeld en Geluid.
This part of the art tour is the result of Climate Imaginaries at Sea, a collaboration between Visual Methodologies Collective, DAS research, Amsterdam School of the Arts, Gerrit Rietveld Academy and Beeld en Geluid.
-
The Lost Flower Almanac van Abner Preis
Ontdek The Lost Flower Almanac van Abner Preis in de tuin en verken leven dat verloren is gegaan en is gered
lees meerKunstroute -
Flipping the Bird
Fotografie van het project ‘Flipping the Bird’ van Jaap Scheeren
lees meerKunstroute -
Birds don’t Sing, They Shout
Ontdek 'Birds don't Sing, they Shout' van kunstenaar Talisa Harjono als tegengeluid tegen de behandeling van migranten.
lees meerKunstroute -
Artist in Residence: Talisa Harjono
Ontmoet Artist in Residence: Talisa Harjono
lees meerKunstroute -
Kunst voor Climate Imaginaries at Sea
Als onderdeel van Climate Imaginaries at Sea, zetten drie kunstwerken klimaatproblemen in een ander licht.
lees meerKunstroute -
BODEMSTEMMEN
Verborgen in bosjes achter een boom hoor je uit de grond de stem van een van de bodemwezens. Je kunt ze nooit allemaal leren kennen, dus wij hebben er 5 uitgenodigd in de Tolhuistuin.
lees meerKunstroute -
CLASS OF 2024
sQuare is een community van Amsterdamse beeldmakers en ‘huisgenoot’ van de Tolhuistuin. Het kloppende hart van sQuare wordt gevormd door sQuare Academy: an accelerator program for freelance creators.
lees meerKunstroute -
-
-