Interview over Stout Konijn Dwaalspoor
Een zachte knuffel in een harde wereld
Overal jezelf durven zijn en voluit voor je dromen gaan! Dat is de boodschap van het nieuwe prentenboek van Stout Konijn: Stout Konijn – Wil jij mijn lievelingsknuffel zijn?
Op de weekendschool in Amsterdam Noord leren de leerlingen, net als Stout Konijn, om voluit voor hun dromen te gaan. De leerlingen werken mee aan het ontwikkelen van het ‘Stout Konijn Dwaalspoor’; een speurtocht die binnenkort in de Tolhuistuin te beleven is en wordt ontwikkeld in samenwerking met de Tolhuistuin en Into the Great Wide Open.
Ilias (12 jaar), leerling uit jaar 3, interviewde maker Douwe-Sjoerd Boschman over het nieuwe prentenboek.
Ilias: Wat was jouw inspiratie voor Stout Konijn?
Douwe-Sjoerd: Samen met Ricardo Makosi (illustrator) ben ik 7 jaar geleden begonnen voor festival Into the Great Wide Open op Vlieland. Kunstenaars mochten iets bedenken voor bezoekers om te doen in de natuur. Ik wilde mensen graag laten geloven dat er ’snachts een knuffelbeest rondbanjert over het terrein. En toen dacht ik, hoe doe ik dat? Toen hebben we de knuffelkeutels bedacht die Stout Konijn overal achterlaat op het eiland.
Goed idee, dan maak je meteen iemand nieuwsgierig over waar die keutels vandaan komen.
Klopt! Dan ga je daar meteen over nadenken. Een keutel is maar een hoopje jute, stro en smurrie, maar toch zit je dan meteen in de fantasiewereld van mensen. We hadden ook een heel groot knuffelkonijn gemaakt dat in de
natuur kwam te liggen. De naam Stout Konijn komt van kleuters, wat zouden die tegen een konijn zeggen dat keutels achterlaat? Waarschijnlijk iets als: “Oh stout konijn je mag hier niet poepen!”
Hoe kwam je op de boodschap van het prentenboek?
Het heet “Stout Konijn - Wil jij mijn lievelingsknuffel zijn?” De boodschap is: “Durf jij lief te zijn?” Ik vroeg me af wat ik het belangrijkste vind dat ik in de wereld wil veranderen. Wat had ik als kind willen veranderen? Ik snapte vroeger toen ik op de basisschool zat niet dat je écht gemeen tegen iemand anders zou kunnen doen, of zou kunnen pesten. Maar ja, de pester is uiteindelijk ook gewoon een mens met gevoelens en gedachten.
Kwam je daarom ook op het idee van een zachte knuffel in een harde wereld?
Ja, Stout Konijn durft zelfs lief te zijn tegen pestkoppen. Want als je echt de wereld wil veranderen dan hoort iedereen erbij. Stout Konijn probeert iedereen een beetje uit de tent te lokken om je kwetsbare, speelse ik te laten zien. Ik vind het moeilijk om het precies in woorden uit te drukken: Daarom heb ik er een boek over geschreven.
Denk je dat je een follow-up gaat maken? Een deel twee bijvoorbeeld?
Ja, dat is wel het idee. 5 Jaar geleden hebben we het eerste boek gemaakt. Dit nieuwe boek is vormgegeven in een nieuwe stijl en er zijn 2 nieuwe karakters. Schreeuwmeeuw, een beetje een pestkop, en Tobber; de zeehond die wel wil spelen maar ook een beetje verlegen is.
Het verhaal is dus eigenlijk remastered?
Ja, met alles wat we de afgelopen tijd hebben geleerd, hebben we opnieuw naar het verhaal gekeken en bedacht hoe we het ‘t liefst willen vertellen.
Wat zou er gebeuren in het tweede deel?
Goede vraag, wat denk jij? Wat zou jij een belangrijk onderwerp vinden?
Dat is best moeilijk. Ik kan van alles bedenken want het boek heeft een open einde, dus ik weet niet zo goed wat er gaat
gebeuren. Er kan dus nog een follow-up komen en dat maakt me enthousiast.
Het zou overal nog over kunnen gaan!
Als je een boodschap voor het tweede deel zou bedenken, wat zou dat dan zijn?
Goede vraag, ik heb er nog niet zo over nagedacht ...
De eerste boodschap was: “Durf jij lief te zijn?” Daar kan je nog best veel mee bedenken ... Bijvoorbeeld: “Durf jij de waarheid te vertellen?” Dan zou Stout Konijn bang kunnen zijn om de waarheid te vertellen, maar het uiteindelijk toch doen en dan realiseert hij zich dat er niets gebeurt.
Dat is een hele mooie boodschap, toch? Hou jij ook van boeken schrijven? Wat voor verhalen zou jij willen bedenken? Zou jij een verhaal schrijven over ‘de waarheid vertellen’? Hmm... dat weet ik nog niet zo goed.
Ben je van plan om in de toekomst meer karakters toe te voegen?
Ja! Schreeuwmeeuw en Tobber waren de sterkste die we nu konden verzinnen. De volgende die me heel leuk lijkt is een ‘Raar Rund’, zo’n Schotse hooglander. Dat lijkt me interessant want het wordt dan afgebeeld als een soort grote haarbal. O en de ‘Geniale Geit’hadden we ook nog bedacht!
Haha, wat een leuke naam, ‘Geniale Geit’. Wat speelde zich af in de behind the scenes van Stout Konijn? Wat moesten jullie allemaal doen om het boek te maken?
Ik heb er denk ik 3 jaar over gedaan vanaf het eerste idee. We hadden eerst eigenlijk alleen maar Stout Konijn en de KnuffelKeutels. We bedachten dat we wat tegenspelers nodig hadden om het verhaal goed te kunnen vertellen. Zodat ze zouden kunnen botsen met elkaar. En we hebben natuurlijk veel nagedacht over de illustraties. We hebben ervoor gekozen om 3 basiskleuren te gebruiken: zwart, wit en rood. Daarnaast gebruiken we nog 1 of 2 steunkleuren. Dus door 1 kleur op een pagina te veranderen kan je eigenlijk de hele sfeer al bepalen.
Er zit ook een heel bijzonder patroon in het water [in het prentenboek], zie ik.
Ricardo is er heel goed in om allerlei creatieve vondsten in de tekeningen te stoppen. In de illustraties proberen we niet teveel details weg te geven, zodat je zelf nog veel kan invullen. Dat geldt ook voor Stout Konijn. Wat heb je minimaal nodig om in je fantasiewereld te komen? Twee oren en twee ogen en dat is het! Dat is leuk, want het is moeilijk om voor een ander te denken. Je plakt heel gauw veel vooroordelen op iemand, maar iedereen is heel creatief en kan zelf zijn/haar eigen gedachten vormen.
Ga je het houden bij een prentenboek en een speurtocht of ga je nog andere platformen gebruiken en bijvoorbeeld een game maken?
Daar zijn we wel mee bezig. Eigenlijk zijn Ricardo en ik gamedesigners. We maken computerspellen met een boodschap. De stijl van Stout Konijn kunnen we heel makkelijk digitaal animeren. We hebben nu een idee voor een voorleesapp, want we houden van verhalen vertellen. Het zou heel leuk zijn om telkens je eigen verhaal te verzinnen met Stout Konijn, geïnspireerd door wat je in de app doet.
Wordt het dan een 2D game of een 3D game?
2D, want dan blijft er genoeg ruimte over voor je eigen fantasie. In 3D vul je al snel heel veel voor iemand in.
Waar kan je de game dan spelen?
In eerste instantie op je telefoon, maar we willen niet vastgekluisterd zitten aan het beeldscherm, dat doen we nu al genoeg. Dus het idee is dat je ook naar buiten gaat. Dat je opdrachten krijgt die je bijvoorbeeld buiten uit kan voeren. We zouden het ook heel leuk vinden om Stout Konijn animaties te maken. Maar deze ideeën zijn nog heel pril en het is heel veel werk. We bouwen steeds een stukje verder aan de wereld van Stout Konijn!
Is Stout Konijn al vertaald in andere talen of ga je dat misschien doen?
Ik heb laatst een Engelse versie geschreven van dit boek, meer een snelle vertaling eigenlijk. Internationaal noemen we Stout Konijn ‘KonKonni’. In de Tolhuistuin komen natuurlijk veel toeristen, dus dan moeten we de verhalen misschien ook wel in het Engels aanbieden. Aan ideeën bij ons in ieder geval geen gebrek.
Jullie willen gewoon infinite uitbreiden, eigenlijk?
Dat is in ieder geval wel de droom! Om een fantasiewereld te creëren die we met z’n allen kunnen ontwikkelen. Heb jij nog ideeën voor de speurtocht, wat zou jij in de tuin willen doen?
Wat ik denk is dat er een soort Home Basis moet zijn waar je elke keer naar terugkomt. Je vindt in de Tolhuistuin bijvoorbeeld een code voor een kluis, als je die opent kan je weer verder. Of dat er verschillende karakters in de tuin staan en dat je daar opdrachten van krijgt. Opdrachtjes die heel leuk zijn en je laten zien hoe leuk het is om buiten te spelen.
Wat vind jij zelf leuk aan buiten spelen?
Eh, het ligt eraan waarmee je naar buiten gaat. Ik ga wel eens fietsen maar ook vaak voetballen.
Ik heb nog iets voor je meegebracht. Dit is het Stout Konijn Dwaalkaarten spel. Daarmee kan je zelf een speurtocht maken in je huis of in je tuin.
Ilias bekijkt het spel en zegt dan: “maak een dwaalspoor door je huis, tuin of straat ... Dit is wel echt bijzonder! Het is een soort van bordspel maar je kan het gewoon doen in je eigen huis of in je straat. Dus je hebt heel veel opdrachten die best makkelijk zijn en sommigen die best wel moeilijk zijn.”
Douwe-Sjoerd: Het is allemaal om je eigen fantasie en je creativiteit aan te wakkeren.
Ilias bekijkt nog een kaart: “Zoek je favoriete hapje?!” Dan moet je snel terug naar huis rennen om de kipnuggets uit de koelkast te pakken!
Jazeker, als de kipnuggets je favoriete hapje zijn! Je kan met dit spel zelf je dwaalspoor creëren; je eigen speurtocht.
Je zou dit eigenlijk aan scholen moeten geven voor op een sportdag.
Goed idee! We hebben dit spel bedacht omdat er op Vlieland een grote Stout Konijn wandelroute is. Maar nu zit iedereen veel thuis, dit Dwaalspoor kan je thuis doen.
Heb jij nog vragen of ideeën voor nu?
Ja, wat mogen we echt niet vergeten in de Tolhuistuin? Wat zou een gemiste kans zijn als we dat vergeten?
Een boodschap! De meeste speurtochten gaan alleen over iets dat vermist is en dat je terug moet vinden. Maar wat jullie kunnen doen is er een heel verhaal achter bedenken en dat je daar gaandeweg steeds enthousiaster over wordt.
Mooi idee, dankjewel! Heb jij nog vragen?
Nee niet echt, ik heb eigenlijk al mijn vragen al gesteld.
Nou, dan ben je een goede interviewer! Ik vond het heel leuk, dus dankjewel.
Ik ook!
Wat vond jij ervan Stout Konijn?
Ik denk dat hij het heel leuk vond. Hij zat alleen de helft van de tijd verstopt in de tas.
Ja, en Stout Konijn zegt nooit iets. Het is altijd maar raden wat het beest denkt!
Over het Stout Konijn Dwaalspoor
Het Stout Konijn Dwaalspoor in de Tolhuistuin is een samenwerking tussen Stout Konijn, Tolhuistuin, Into The Great Wide Open en wordt gecreëerd met Stichting IMC Weekendschool Amsterdam Noord. Deze zomer kun je het dwaalspoor doen in de Tuin van de Tolhuistuin.