In de Tolhuistuin

IDFA x Bliss – Boom For Real: The late teenage years of Jean-Michel Basquiat

Kassa open 21:00
Aanvang 21:30
Entree € 10,50 | € 8,00 kortingstarief

Boom For Real: The late teenage years of Jean-Michel Basquiat – Sara Driver (2017, 78 min)
Aan de hand van uniek archiefmateriaal, interviews met ingewijden en een bijzondere soundtrack die een eigen verhaal vertelt, wordt geschetst hoe de jaren zeventig en tachtig in een gistend New York bepalend waren voor de vorming van de piepjonge, enigmatische Jean-Michel Basquiat als kunstenaar. Onder die ingewijden bevinden zich grootheden als filmmaker Jim Jarmusch, rapper Fab 5 Freddy en graffiti-artiest Lee Quiñones. Ze duiden hoe Basquiat een brug sloeg tussen het tijdperk van Andy Warhol, toen al op zijn retour, en kunstvormen zoals graffiti, hiphop, rap, breakdance, punkrock, die hun opgang maakten in het vervallen, door drugs beheerste New York, met name in de kunstenaarsenclave SoHo. Basquiat zwierf in die jaren als een dakloze tiener door de stad, werd uit huizen gezet, maar pikte feilloos de tijdgeest op. Of, zoals iemand het goed samenvat: “Basquiat begreep wat publieke ruimte inhoudt.” Hoe deze energieke, jonge, alles absorberende visionair die publieke ruimte naar zijn hand zette, wordt aanstekelijk uiteengezet in een zeer rijke collage aan beelden, teksten en muziek.

Randprogramma
Bliss reflecteert via een compilatie van video’s op de film en hoe New York, haar inwoners en de kunstscene in de jaren ‘70 en ‘80 de visie van Basquiat vormden. Daarna vindt er een nagesprek plaats met Brian Elstak, geboren in het jaar waar de film eindigt (1980). Elstak is een visual artist, illustrator en schilder en net als Basquiat een artistieke duizendpoot die verschillende kunstvormen samenbrengt. Presentatie en Inleiding: Charl Landvreugd.

New York Art from the 70s
New York was in de jaren 70 een stad in financiële en sociale crisis. In deze crisistijd ontstond een levendige avantgardistische kunstscene. Naast een enorme drang tot creatie ervoeren kunstenaars ook de noodzaak om de status quo omver te werpen en dé nieuwe wereld in te luiden. Kunstenaars streden via hun werk en door hoe zij zich presenteerden, voor seksuele vrijheid, homorechten en gelijkheid. De oude grenzen van de kunst werden opgerekt en in het publieke domein werd vormgegeven aan de representatie van verschillende minderheden.

Deze avond zoomen we in op twee iconische kunstenaars uit deze belangrijke periode van New York. De documentaire Antonio Lopez: Sex, Fashion & Disco gaat in op het leven van de meest invloedrijke fashion illustrator van de vorige eeuw: Antonio Lopez. De documentaire Boom For Real schetst aan de hand van archiefmateriaal en interviews een beeld van de jonge jaren van beeldend kunstenaar, dichter en muzikant Jean-Michel Basquiat.

Over Bliss
Bliss is een platform dat op zoek gaat naar de verborgen pareltjes van online filmmateriaal, korte films en muziekvideo’s om deze te presenteren op een groot scherm. Bliss heeft de wens om de veelheid aan perspectieven te tonen om het publiek een andere kijk op de dingen mee te geven.

Bio’s
Charl Landvreugd

Charl Landvreugd werd geboren in Paramaribo en groeide op in Rotterdam. Voor hem is het idee van ‘Blackness’ een politiek instrument. Zijn interesse gaat daarbij met name uit naar de manier waarop Afro-diversiteit binnen de kunst tot uiting komt. Zijn kennis van deze mechanismen is voor hem een manier om zich te uiten over onze gemeenschappelijke inzet om over cultuur te spreken in de hedendaagse Europese maatschappij. Landvreugd studeerde aan Goldsmiths College in Londen en Columbia University in New York. Hij is momenteel PhD-kandidaat aan het Royal College of Art in London. Als kunstenaar/onderzoeker maakt Landvreugd sculpturen, installaties, performances, fotografie, video, tentoonstellingen en schrijft hij teksten. Sinds 2009 is zijn werk getoond in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, de Caraïben, Senegal en Nederland. Zijn werk is gepubliceerd in tijdschriften als ARC, Small Axe, Open Arts Journal en meerdere catalogi.